Rytm dnia
Rozkład dnia w naszym przedszkolu uwzględnia wymagania zdrowia, higieny zabawy i pracy. Plan zawiera zabawy wynikające z własnej aktywności dzieci, zabawy dydaktyczne, ćwiczenia ruchowe oraz zajęcia organizowane, inspirowane i prowadzone przez nauczyciela ‐ wyzwalające aktywność dzieci w różnych sferach rozwojowych, zabawy sprzyjające osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole itp.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST W GODZINACH 8:00 DO 13:00
6.00 – 8.00 Schodzenie się dzieci
- Gry, zabawy i zajęcia dowolne według pomysłów dzieci lub przy niewielkim udziale nauczyciela (w zależności od godzin pracy oddziału – w grupach połączonych).
- Swobodna zabawa według zainteresowań lub inspirowana przez nauczycielkę o charakterze indywidualnym lub w zespołach, zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, rozwijające uwagę i myślenie, wyzwalające aktywność twórczą i ekspresję.
- Zabawy integrujące grupę, kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, zgodne funkcjonowanie w zabawie.
- Działania wspomagające rozwój dziecka ‐ indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem zdolnym.
8.00 – 8.30
- Zabawy ruchowe, ze śpiewem lub ćwiczenia poranne.
- Czynności higieniczno‐ porządkowe, przygotowanie do posiłku.
8.30 – 9.00 I śniadanie
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku .
9.00 – 9.30 – dzieci 3 i 4 - letnie / 9.00 - 10.00 – dzieci 5 i 6 - letnie
- Zajęcia dydaktyczne realizowane według założeń podstawy programowej oraz przyjętego programu wychowania przedszkolnego (rozwijanie różnorodnej aktywności dziecięcej: plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej.
- J. angielski wg planu.
9.30 – 11.00 – dzieci 3 i 4 – letnie / 10.00 – 11.00 – dzieci 5 i 6 – letnie
- Swobodne zabawy organizowane w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, prace porządkowo‐ogrodnicze, spacery i wycieczki (poznanie środowisk przyrodniczych i społecznych w najbliższym otoczeniu przedszkola).
- Zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci z wykorzystaniem zabawek ogrodowych i sprzętu sportowego.
- Gry sportowe i ćwiczenia kształtujące postawę dziecka.
- Gry i zabawy ruchowe w sali w przypadku złych warunków atmosferycznych.
- J. angielski wg planu.
- Czynności higieniczno – porządkowe przygotowujące do posiłku.
11.00 – 11.30 II śniadanie
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku .
11.30 – 13.30
Dzieci 3 – letnie
- Odpoczynek: muzykoterapia, bajkoterapia, (czytanie bajek, czynności opiekuńcze).
- Czynności higieniczno‐porządkowe oraz przygotowanie do posiłku.
Dzieci 4, 5 i 6– letnie
- Swobodna zabawa dzieci w sali lub ogrodzie przedszkolnym, tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności.
- Działania wspomagające rozwój dziecka ‐ indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania.
- Gry i zabawy ruchowe, badawcze, integracyjne.
- Dowolne zabawy: tematyczne, konstrukcyjne, techniczne.
- Poznawanie zasad postępowania, warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, ogrodzie i poza terenem przedszkola.
- J. angielski wg planu.
- Czynności higieniczno‐porządkowe oraz przygotowanie do posiłku.
13.30 -14.00 Obiad
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku .
14.00 – 17.00
- Różne formy relaksu, z wykorzystaniem wybranych technik relaksacyjnych, słuchanie literatury dla dzieci, czytanej przez nauczyciela lub z nagrań, muzyki klasycznej, zabawy teatralne, tematyczne, inne wg zainteresowań.
- Zajęcia dodatkowe wg planu.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy, zdolności i zainteresowania, praca z dzieckiem
o indywidualnych potrzebach rozwojowych. - Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze lub/i zabawy ruchowe w sali, praca w kąciku przyrody.
- Zabawy wg zainteresowań dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne w kącikach zainteresowań (w zależności od godzin pracy oddziału – w grupach połączonych).
- Czynności higieniczno‐porządkowe.
- Rozchodzenie się dzieci.
Ramowy Rozkład Dnia zatwierdzony Uchwalą Rady Pedagogicznej Nr 1/2017/2018 z dnia 30.08.2017 – w sprawie określenia Ramowego Rozkładu Dnia w Przedszkolu Nr 12 "Sówka"
w Bydgoszczy