PAŹDZIERNIK 2025 - VII
Termin realizacji: 01.10- 17.10.2025r.
„ PRZYSZŁA PIĘKNA PANI JESIEŃ”
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:
1. Poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie poprzez obserwowanie i nazywanie cech związanych z jesienią ( kolory, zjawiska pogodowe, spadające liście,…).
2. Gromadzenie jesiennych skarbów – warzyw, owoców i kwiatów w kąciku przyrody – klasyfikowanie, określanie ich kształtu, zapachu, barwy oraz smaku.
3. Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie poprzez właściwe odżywianie się (zachęcanie dzieci do zjadania warzyw i owoców – źródła witamin), a także poprzez zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Zapoznanie dzieci z piramidą zdrowia.
4. Zwracanie uwagi na stosowne ubieranie się – zgodne z panującymi warunkami atmosferycznymi.
5.Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych – rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami .
WIERSZ:
,,NA STRAGANIE” -J. Brzechwa -
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze”.
„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może”.
„A to feler” -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
„Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą”.
„A to feler” -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” -
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!” -
Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” -
Westchnął seler.
PIOSENKA
,,JARZYNOWY WÓZ ”
Ref. Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł.
1.Tu marchew czerwona,
kapusta zielona,
rzodkiewek czerwone kuleczki,
w słonecznym kolorze słonecznik.
Ref. ………………………… .
2. Tu strączki fasoli
i bobu do woli,
szpinaku zielona tam góra,
i burak pąsowy jak burak.
Ref. ……………………….. .
Termin realizacji: 20.10 - 31.10.2025r.
„WYPRAWY KOSMICZNE”
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:
1. Przybliżanie dzieciom wiadomości o kosmosie – zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego. Nawiązywanie do doświadczeń oraz spostrzeżeń poczynionych podczas wycieczki do Centrum Nowoczesności – Młyn Wiedzy w Toruniu.
2. Omawianie zagadnień związanych z działalnością człowieka, mającą na celu poznanie kosmosu - organizowanie wypraw międzyplanetarnych ( sondy, satelity, stacje kosmiczne).
3. Zachęcanie dzieci do przynoszenia książek oraz zabawek związanych
z omawianą tematyką, celem utworzenia kącika pt. ,, KOSMOS”. Utrwalanie podstawowych pojęć: kosmos, planeta, gwiazda, astronauta, rakieta, satelita.
4. Kształtowanie postawy zaciekawienia i koncentracji. Rozmowy o marzeniach, zawodach, przyszłości, odwadze i przyrodzie.
5.Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie – tworzenie makiety kosmosu. Rozróżnianie i nazywanie planet Układu Słonecznego.
WIERSZ:
„RAKIETA”
-Barbara Lewandowska-
Kolejami, samolotem
dobrze jeździ się po świecie,
ale ja wciąż marzę o tym,
by pilotem być w rakiecie.
Stoi pojazd mój przed bramą...
Ja po srebrnych wchodzę schodkach.
- Do widzenia tato, mamo!
Nowy Rok po drodze spotkam.
I w godzinę – albo krócej – Księżyc, gwiazdy w krąg objadę... ,
i na Ziemię potem wrócę,
aby w domu zjeść obiadek.
PIOSENKA:
,, W UKŁADZIE SŁONECZNYM”
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
MERKURY:
Merkury, to ja!
Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę, brrr
WENUS:
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie
ZIEMIA:
Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od Słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić
MARS:
Hej tu Mars, planeta numer cztery
Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu
A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!
REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
JOWISZ:
Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej
SATURN:
Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj
URAN:
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruję na boku
NEPTUN:
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko
REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
OPRACOWANIE: Mariola Pawlak