PAŹDZIERNIK 2025 - VI
Blok tematyczny: „Relacje rówieśnicze rozwijamy, dobrymi kolegami zostać zamierzamy.”
Termin realizacji: 29.09 – 03.10.2025
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
1.Współtworzenie przyjaznej i radosnej atmosfery grupie, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat,
2. Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie.
3. Rozwijanie umiejętności społecznych – skoncentrowanych głównie na umiejętności rozpoznawania zachowań pożądanych i niepożądanych;
Wiersz
,,Dobry kolega”
autor: n.n.
Czy jesteś chłopcem, czy dziewczynką,
czekamy na ciebie z wesołą minką.
Gdy jest ci smutno, martwisz się,
dobry kolega pocieszy cię.
Razem zgodnie się bawimy,
wszystkich chętnych zaprosimy.
O zabawki nasze dbamy,
po zabawie posprzątamy.
Pamiętamy, że trzeba bawić się grzecznie,
tak, aby zawsze było bezpiecznie.
Piosenka
„Piosenka mądrych dzieci”
słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński
Kto przykładem świeci - mądre dzieci
Kto segreguje śmieci – mądre dzieci
Kto radzi sobie w sieci – mądre dzieci
Kto ognia nie roznieci – mądre dzieci!
Mądre dziecko nie kłamie, bo nie musi.
Nie biega ze skargami i płaczem do mamusi.
A gdy narozrabia, nie robi głupiej miny
Przyznaje się do błędu, przeprasza za winy.
Mądre dziecko nie myśli o sobie
Potrafi rozróżnić, co złe a co dobre
Nie ma się za kogoś lepszego od innych.
W obronie staje słabszych i niewinnych.
Obietnic dotrzymuje i nie wywiera presji
Krzyku nienawidzi, brzydzi się agresji.
Słucha ludzi mądrych, by wiedzę poszerzyć
Pamięta, że nie wszystkim można wierzyć.
Blok tematyczny: „Zawód cukiernika poznajemy – cukru ukrytego w owocach się doszukujemy”.
Termin realizacji: 06 – 17.10.2025
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
1. Zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń
2. Utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania
3. Utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru
4. Poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
Wiersz
„Zapach czekolady”
Wawiłow Danuta
Przyszedł do nas wujek Władek,
przyniósł wielką czekoladę,
z orzechami, z rodzynkami,
w pięknym pudle z obrazkami.
Jeśli będę grzecznie siedzieć,
dadzą mi ją po obiedzie...
Choć zamknięta jest szuflada,
wszędzie pachnie czekolada.
Układanki chcę układać -
wszędzie pachnie czekolada.
Gdy na nowy rower wsiadam -
wszędzie pachnie czekolada.
Kiedy z lalką sobie gadam -
wszędzie pachnie czekolada.
Czy ktoś może mi powiedzieć,
kiedy będzie po obiedzie?
Bo nie mogę żyć w spokoju,
gdy ten zapach jest w pokoju!
Piosenka
„Figle owoców”
sł. i muz. K. Gowik
1. Jesienią w sadzie wielkie zamieszanie,
bo owoce bawią się w zjeżdżanie i skakanie.
Zjeżdżają po gałęziach na wilgotną trawę,
a na trawie urządzają wesołą zabawę.
Ref.: Tańczą parami gruszki z jabłkami.
Śliwki wokół nich biegają, w tańcu pomagają.
Każdy owoc zręcznie w zabawie pomyka
i wskakuje na sam koniec prosto do koszyka.
2. Chichoczą jabłka, złote i rumiane.
Gruszki stroją śmieszne miny i ruszają w taniec.
A między nimi śliwki skaczą pośród trawy.
Takie to dziś w sadzie trwają figle i zabawy.
Blok tematyczny: „Złotą jesień zmysłami doświadczamy – wrażliwość i uważność rozwijamy”.
Termin realizacji: 20 – 30.10.2025
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
1. Budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody , wykorzystanie materiału przyrodniczego do zajęć plastycznych.
2. Dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych, rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obcowania z przyrodą.
3. Kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; posługiwanie się wszystkimi częściami mowy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej.
Wiersz
„Człowiek ze złotym parasolem”
Danuta Wawiłow
Żółtą drogą, zielonym polem
szedł raz człowiek pod parasolem
i uśmiechał się mimo słoty,
bo parasol był cały złoty,
coś mu śpiewał, bzykał jak mucha,
śmieszne bajki plótł mu do ucha…
I ten deszcz tak padał i padał,
a parasol gadał i gadał,
a ten człowiek mu odpowiadał.
I oboje byli weseli,
choć się wcale nie rozumieli,
bo ten człowiek gadał po polsku,
a parasol – po parasolsku…
Piosenka
„Idzie lasem Pani Jesień”
sł. Danuta Jagiełło, muz. Karol Jagiełło
1. Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
a jeszcze coś w słońcu się mieni.
To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie,
korale, korale jesieni.
Ref. Idzie lasem Pani Jesień,
jarzębinę w koszu niesie.
Daj korali nam troszeczkę,
nawleczemy na niteczkę.
2. Włożymy korale, korale czerwone
i biegać będziemy po lesie.
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
niech echo daleko ją niesie.
OPRACOWANIE:Ilona Bryl - Posieczek