PAŹDZIERNIK 2025 - VI

Opublikowano: 2025-09-28 14:18, Numer artykułu: 102332

 

 

Blok tematyczny: „Relacje rówieśnicze rozwijamy, dobrymi kolegami zostać zamierzamy.”
Termin realizacji: 29.09 – 03.10.2025

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

1.Współtworzenie przyjaznej i radosnej atmosfery grupie,  rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat,

2. Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie.

3. Rozwijanie umiejętności społecznych – skoncentrowanych głównie na umiejętności rozpoznawania zachowań pożądanych i niepożądanych;

Wiersz

,,Dobry kolega”

autor: n.n.                                       

Czy jesteś chłopcem, czy dziewczynką,

czekamy na ciebie z wesołą minką.

Gdy jest ci smutno, martwisz się,

dobry kolega pocieszy cię.

Razem zgodnie się bawimy,

wszystkich chętnych zaprosimy.

O zabawki nasze dbamy,

po zabawie posprzątamy.

Pamiętamy, że trzeba bawić się grzecznie,

tak, aby zawsze było bezpiecznie.

 

Piosenka

Piosenka mądrych dzieci”

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Kto przykładem świeci - mądre dzieci 
Kto segreguje śmieci – mądre dzieci
Kto radzi sobie w sieci – mądre dzieci
Kto ognia nie roznieci – mądre dzieci!

Mądre dziecko nie kłamie, bo nie musi. 
Nie biega ze skargami i płaczem do mamusi. 
A gdy narozrabia, nie robi głupiej miny 
Przyznaje się do błędu, przeprasza za winy. 

Mądre dziecko nie myśli o sobie
Potrafi rozróżnić, co złe a co dobre
Nie ma się za kogoś lepszego od innych.
W obronie staje słabszych i niewinnych.

Obietnic dotrzymuje i nie wywiera presji
Krzyku nienawidzi, brzydzi się agresji.
Słucha ludzi mądrych, by wiedzę poszerzyć
Pamięta, że nie wszystkim można wierzyć.

 

Blok tematyczny: „Zawód cukiernika poznajemy – cukru ukrytego w owocach się doszukujemy”.
Termin realizacji: 06 – 17.10.2025

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

1. Zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń

2. Utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania

3. Utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej                  i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru

4. Poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

 

Wiersz

„Zapach czekolady”

Wawiłow Danuta


Przyszedł do nas wujek Władek,
przyniósł wielką czekoladę,
z orzechami, z rodzynkami,
w pięknym pudle z obrazkami.
Jeśli będę grzecznie siedzieć,
dadzą mi ją po obiedzie...
Choć zamknięta jest szuflada,
wszędzie pachnie czekolada.
Układanki chcę układać -
wszędzie pachnie czekolada.
Gdy na nowy rower wsiadam -
wszędzie pachnie czekolada.
Kiedy z lalką sobie gadam -
wszędzie pachnie czekolada.
Czy ktoś może mi powiedzieć,
kiedy będzie po obiedzie?
Bo nie mogę żyć w spokoju,
gdy ten zapach jest w pokoju!

 

Piosenka

 „Figle owoców”

sł. i muz. K. Gowik

1. Jesienią w sadzie wielkie zamieszanie,
bo owoce bawią się w zjeżdżanie i skakanie.
Zjeżdżają po gałęziach na wilgotną trawę,
a na trawie urządzają wesołą zabawę.

Ref.: Tańczą parami gruszki z jabłkami.
Śliwki wokół nich biegają, w tańcu pomagają.
Każdy owoc zręcznie w zabawie pomyka
i wskakuje na sam koniec prosto do koszyka.

2. Chichoczą jabłka, złote i rumiane.
Gruszki stroją śmieszne miny i ruszają w taniec.
A między nimi śliwki skaczą pośród trawy.
Takie to dziś w sadzie trwają figle i zabawy.

 

 

Blok tematyczny: „Złotą jesień zmysłami doświadczamy – wrażliwość  i uważność rozwijamy”.
Termin realizacji: 20 – 30.10.2025

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

 1. Budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody , wykorzystanie materiału przyrodniczego do zajęć plastycznych.

2. Dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych, rozumienie znacze­nia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obco­wania z przyrodą.

3. Kształto­wanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; posługiwanie się wszystkimi częściami mowy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej.


Wiersz

„Człowiek ze złotym parasolem”

 

Danuta Wawiłow

 

Żółtą drogą, zielonym polem

szedł raz człowiek pod parasolem

 i uśmiechał się mimo słoty,

bo parasol był cały złoty,

coś mu śpiewał, bzykał jak mucha,

 śmieszne bajki plótł mu do ucha…

I ten deszcz tak padał i padał,

a parasol gadał i gadał,

a ten człowiek mu odpowiadał.

I oboje byli weseli,

choć się wcale nie rozumieli,

bo ten człowiek gadał po polsku,

a parasol – po parasolsku…

 

Piosenka

„Idzie lasem Pani Jesień”

sł. Danuta Jagiełło, muz. Karol Jagiełło

1. Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
a jeszcze coś w słońcu się mieni.
To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie,
korale, korale jesieni.

 

Ref. Idzie lasem Pani Jesień,
jarzębinę w koszu niesie.
Daj korali nam troszeczkę,
nawleczemy na niteczkę.

 

2. Włożymy korale, korale czerwone
i biegać będziemy po lesie.
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
niech echo daleko ją niesie.

 

OPRACOWANIE:Ilona Bryl - Posieczek