PAŹDZIERNIK 2024 - VI
I T: „Jesień niesie dary – kolorowe i pachnące”.
Termin realizacji: 01.10-15.10.2024r.
1.Obserwowanie, odkrywanie i nazywanie cech panującej pory roku – jesieni ( barwy jesieni,
zjawiska atmosferyczne...).
2.Gromadzenie jesiennych owoców i warzyw w kąciku przyrody, określanie ich kształtu,
zapachu, barwy, smaku.
3.Zachęcanie dzieci do właściwego odżywiania, (owoce, warzywa), ruchu na świeżym powietrzu
i ubierania się odpowiednio do panującej pogody.
Wiersz:„ Na straganie” – J.Brzechwa
Na straganie w dzień targowy
takie słyszy się rozmowy:
“Może pan się o mnie oprze,
pan tak więdnie, panie koprze.”
“Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
“Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
“Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
“Dzięki, dzięki, panie grochu,
jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
-“A to feler” -
westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
a cebula doń się czuli:
“Mój Buraku, mój czerwony,
czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
“Niech no pani prędzej zmyka,
ja chcę żonę mieć buraczą,
bo przy pani wszyscy płaczą.”
-“A to feler” -
westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
“Gdzie się pani tu gramoli?!”
Nie bądź dla mnie taka wielka” -
odpowiada jej brukselka.
“Widzieliście, jaka krewka!” -
zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
po co wasze swary głupie,
wnet i tak zginiemy w zupie!”
“-A to feler” -
westchnął seler.
Piosenka : "O pięknej jesieni" sł.M.Mazan, muz. "P.Pękalski, A.Środa-Pękalska
1.Gdy się kończy sierpień
i zaczyna wrzesień,
to przychodzi do nas...
Jesień! Jesień! Jesień!
W lasach rosną grzyby,
jabłko się rumieni,
wszystko kolor zmieni
z nastaniem jesieni.
Ref. O rety, o rany,
z drzew lecą kasztany!
A co po nich będzie?
Żołędzie! Żołędzie!
Oraz oczywiście,
liście, liście,liście!
2.Z żołędzi zrobimy
małego ludzika.
Na koniu z kasztanów
niech sobie pobryka.
I chodź na spacery
szalik już wkładamy,
to jesień jest piękna,
a my ją kochamy.
Ref. O rety, o rany...
II T: „Spotkanie z dinozaurami”.
Termin realizacji: 16.10-31.10.2024r.
1.Poszerzenie wiedzy na temat kiedy żyły i jak wyglądały prehistoryczne stworzenia – dinozaury.
2.Poznanie wybranych zwierząt ( dinozaury) i roślin (np.olbrzymie paprocie) występujących w czasach prehistorycznych.
3.Korzystanie z książek i wydawnictw encyklopedycznych dla dzieci, zgromadzonych w kąciku tematycznym.
4.Przestrzeganie zasad zgodnego współdziałania i reguł przyjętych w grupie.
Wiersz:„ Dinozaury” – Seweryn Topczewski
Ogon, tułów, szyja, głowa…
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli…
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz, to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
Spytasz – czemu ?
Bo wymarły.
Mam na myśli – dinozaury.
Piosenka : "Dinozaury" sł.Ewa Stadtmuller, muz. Urszula Borkowska
1.Dinozaurów nie ma z nami dawno już.
Nawet ślady ich przysypał czasu kurz.
Można spotkać dinozaura tylko w snach,
tak paprocie skubie wielkie, że aż strach.
2.Tam, gdzie kiedyś tych paproci szumiał las,
leżą złoża węgla, który grzeje nas.
A gdzie góry i doliny, że ho ho,
było kiedyś pełne piasku morza dno.
3.Tam, gdzie fale rozmawiały bul, bul, bul,
pozostała w głębi ziemi biała sól.
Czy ktoś mógłby czas zatrzymać? Chyba nie.
Jak tu będzie za lat tysiąc? Kto to wie?
OPRACOWANIE: Marzena Struwe - Wojciechowska