MAJ 2025 - V
„BARWY OJCZYSTE”
Dzieci pięcioletnie - ,,Krasnale”
Termin realizacji: 28.04.- 09.05.2025r.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
1. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej. Utrwalanie nazwy miasta - stolicy Polski.
2. Zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z obchodami świąt państwowych. 3.Rozbudzanie w dzieciach szacunku do historii ojczyzny oraz do symboli narodowych ( godło, flaga, hymn, ….).
4. Kształtowanie poprawności wymowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne, rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych w wypowiedziach.
WIERSZ
„OJCZYZNA”
- Włodzimierz Domeradzki-
Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej...
Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech
kochanej mamy...
I las, co cieniem
dzieci zaprasza-
wszystko to Polska,
Ojczyzna nasza!
PIOSENKA
,,Nasz dom, nasz kraj”
- muzyka i słowa: Michał Witecki
1. Hen daleko wielkie góry, słone oceany,
a na rogu mej ulicy złocą się kasztany,
a na łąkach krówki muczą sobie muuu… ,
że bociany znów za rok powrócą tu.
Ref.: Gdzie krąży orzeł wśród obłoków,
gdzie miło zakwita się bzom,
gdzie kolorowe pory roku,
tam właśnie nasz dom.
Tu krąży orzeł wśród obłoków
i wonny przechadza się maj,
tu w szumie drzew odnajdziesz spokój,
tu właśnie nasz kraj.
2. I te plaże bursztynowe, i te barwne wrześnie,
i te sady, gdzie pod gruszą plotkują czereśnie,
że wiewiórka dała nurka w chłodny cień
i że jutro uśmiechnięty wstanie dzień.
Ref.: Gdzie krąży orzeł wśród obłoków…
„RODZINNE ŚWIĘTOWANIE
Dzieci pięcioletnie - ,,Krasnale”
Termin realizacji: 12.05.- 30.05.2025r.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
1.Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną – kształtowanie uczuć przywiązania do rodziny .
2. Zachęcanie do wypowiadania się na temat własnej rodziny – opowiadanie o zajęciach i pracy zawodowej rodziców oraz o sposobach spędzania wolnego czasu i przeżywaniu ważnych chwil.
3. Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej dziecka w rodzinie, zachęcanie dzieci do podejmowania prostych obowiązków.
4. Rozumienie znaczenia okazywania miłości najbliższym. Przygotowanie i obdarowywanie rodziców samodzielnie wykonanymi upominkami.
5. Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych dotyczących rodziny i domu.
6. Włączenie dzieci do przygotowań i organizacji FESTYNU RODZINNEGO : (29.05.2025r.)
WIERSZE :
,, MOJA RODZINA”
- B. Szelągowska -
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina, czyli mama, ja i tata!
,, MAJÓWKA NA ŁĄCE”
- Małgorzata Strzałkowska –
Maj w maju o świcie rozrabiał na łące,
to śledził biedronki, to straszył zające,
to gonił ślimaki, motyle, jaszczurki,
barany i owce, i rude wiewiórki,
to kumkał jak żaba, ukryty w pokrzywach,
to sieci pająków w supełki związywał,
rozśmieszał stonogi, komary, robaczki,
i muchy, i mrówki, i jeże, i kaczki…
Wtem obok stokrotki przystanął i zerka.
- Stokrotko! – Zawołał. – Pobawmy się w berka!
Stokrotka mu na to: - Nie mogę, mój słodki,
Bo muszę biec zaraz do myszek na plotki!
PIOSENKA
,,PRZEDSZKOLAK NA 102”
- słowa: Małgorzata Nawrocka
- muzyka: Magdalena Stępień
Refren: Może na mnie liczyć mama, mama, mama.
Może na mnie liczyć tata, tata, tata,
bo ja jestem przedszkolakiem na sto dwa, na sto dwa, sto dwa! (bis)
1. Już nie zrobię dziury w stole,
już nie szukam much w rosole,
już nie płaczę przed zastrzykiem:
jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!
Refren: Może na mnie liczyć mama…(bis)
2. Umiem jeździć na rowerze,
nie grymaszę na spacerze,
chętnie zajmę się chomikiem:
jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!
Refren: Może na mnie liczyć mama…(bis)
3. Sam ubieram się dokładnie,
sprzątam pokój bardzo ładnie,
nie załatwiam sprawy krzykiem:
jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!
Refren: Może na mnie liczyć mama…(bis)
OPRACOWANIE: Mariola Pawlak