LUTY 2025 - III
I „ W karnawale czas na bale …”
/termin realizacji: 3.02.2025 – 14.02.2025/
- Poznawanie różnych zwyczajów karnawałowych, jakie towarzyszą nam podczas świętowania nadejścia Nowego Roku – wprowadzanie / utrwalanie wartości TRADYCJA.
- Uczestniczenie we wspólnej zabawie karnawałowej w przedszkolu – pomaganie w przygotowaniu dekoracji na bal, prezentowanie swoich strojów karnawałowych, stosowanie zasad kultury i zwrotów grzecznościowych podczas wspólnej zabawy przy muzyce – utrwalanie wartości ZABAWA, KULTURA i DOBRE MANIERY.
- Utrwalanie pór roku i ich cyklicznego następowania po sobie.
WIERSZ:
D. Gellner „W karnawale”
Już KARNAWAŁ
włożył maskę,
drzwi otworzył
z hukiem!
z trzaskiem!
Wpadł jak wicher
do pokoju!
W czym?
W karnawałowym stroju!
- Cześć!
Przybiegłem w odwiedziny!
Mam wstążeczki
i cekiny,
nut wesołych
dwie kieszenie
I do tańca ZAPROSZENIE!
WIERSZ: (do słuchania)
Marlena Szeląg „Pory roku”
Zawsze idą w zgrabnym szyku,
każda niesie coś w koszyku,
żadna nie przyśpiesza kroku
- tak wędrują pory roku.
Jesień wiatrem drzewa zgina,
deszczem w okna wciąż zacina!
Lecą liście kolorowe
i spadają nam na głowę.
Są kasztany na chodniku
- zróbmy sobie po koniku!
Kiedy zima nas przywita,
ziemia śniegiem jest pokryta.
Sanki, narty z górek jadą
- w zaspę śnieżną zaraz wpadną!
Teraz się otrzepać trzeba,
bo spadają płatki z nieba!
Kiedy wiosna do nas przyjdzie,
słońce wnet zza chmury wyjdzie!
Już na grządkach rosną kwiatki
- deszcz podlewa te rabatki.
W górze cicho ptaszek śpiewa,
wije gniazdo, tam na drzewach!
Latem mocniej słońce świeci,
kremem się smarujcie, dzieci!
Czasem zagrzmi i pokropi,
kto z Was tęczę tu wytropi?
Płynie rzeka, szumi morze,
kto na górski szczyt wejść może?
Tak wędrują pory roku,
żadna nie przyśpiesza kroku.
Zawsze idą w zgrabnym szyku,
tak jak wersy w tym wierszyku.
Jesień, zima, wiosna, lato…
Wymień wszystkie!
Co Ty na to?
PIOSENKA:
Muz.: F. Leszczyńska
Sł.: A. Tarczyńska
„W karnawale”
Z Nowym Rokiem szedł karnawał,
Przebieraniem się zabawiał.
W instrumenty przebrał drzewa,
Wiatr w gałęziach pieśni śpiewał.
Przebrał dzieci, spójrzcie sami,
Są Indianie z piratami
I serpentyn widać zwoje,
Są krasnale, są kowboje.
Jest biedronka z muchomorkiem,
Przyszedł także Bolek z Lolkiem,
Sznur korali ma Cyganka,
W stroju z frędzli jest Indianka.
I balony lecą w górę,
Ktoś czerwony ma kapturek,
Jest karnawał, dzieci tańczą,
Gra orkiestra przebierańcom.
II „Cztery żywioły – są źródłem mocy, lecz bywają niebezpieczne!”
/termin realizacji: 17.02.2025 – 28.02.2025/
- Poznawanie siły, wartości oraz zagrożeń, związanych z żywiołami ognia, wody, powietrza i ziemi.
- Utrwalanie znanych i poznawanie kolejnych zasad zachowania bezpieczeństwa w kontakcie np.: z wodą, ogniem, silnym wiatrem, zimnem, czy z urządzeniami elektrycznymi – utrwalanie wartości ROZWAGA i BEZPIECZEŃSTWO.
WIERSZ:
Agata Dziechciarczyk „Żywioły”
Powietrze – Woda,
Ziemia – Ogień.
O czterech żywiołach
Coś Ci powiem.
Do życia są niezbędne nam,
Lecz dobrą radę Tobie dam:
Korzystaj z nich rozważnie
I traktuj bardzo poważnie!
PIOSENKA:
Muz.: Jędrzej Rochecki
Sł.: Urszula Kamińska
„Żywioły”
Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.
Daje światło i ciepło, jak wiesz.
Ugotować na nim możesz sobie wszystko,
lecz uważaj, bo oparzyć może też.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.
Moc żywiołów zrozumieć już czas,
bo te wielkie siły przyrody
rządzą światem, co jest wokół nas!
Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.
Każdy musi ją pić , żeby żyć.
Takie miłe jest pływanie i pluskanie,
lecz gdy hula, to i powódź może być.
Ref.: Ogień, woda …
Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.
To nim właśnie oddychamy cały czas.
Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.
I wichura, co przewrócić może nas.
Ref.: Ogień, woda …
Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.
Swoich bogactw nam daje dużo tak.
Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi,
lecz wulkany też ma groźne, i to jak.
Ref.: Ogień, woda …
OPRACOWANIE: Grażyna Bruska