LISTOPAD 2024 - V
„ MÓJ KRAJ ,MOJA STOLICA I MOJA OKOLICA”.
Termin realizacji: 04.11.- 15.11.2024 r.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
1. Kształtowanie uczuć przywiązania i miłości do Ojczyzny oraz postawy szacunku do historii i tradycji.
2. Zorganizowanie kącika patriotycznego: ,, Symbole Polskiej Wolności”. Wyjaśnienie znaczenia 11 Listopada – Święta Niepodległości .
3. Oglądanie i omawianie mapy Polski. Rozpoznawanie i nazywanie polskich krajobrazów. Wyszukiwanie Warszawy, Bydgoszczy i innych określonych miast, a także morza, gór i rzek.
4. Kształcenie umiejętności formułowania precyzyjnych i coraz bardziej szczegółowych wypowiedzi oraz wzbogacanie słownictwa.
5. Wspólny śpiew hymnu państwowego – Mazurka Dąbrowskiego . Zwracanie uwagi na właściwą postawę podczas słuchania i śpiewania hymnu. Wyjaśnienie trudnego i niezrozumiałego słownictwa zawartego w pieśni.
6. Stwarzanie dzieciom okazji do rozmowy o własnych emocjach oraz uświadamianie, że każdy je przeżywa; rozwijanie umiejętności logicznego i zrozumiałego wypowiadania się na temat swoich odczuć.
WIERSZ
,,NIE MA JAK DOM" – J. Kobyliński
Widziałem kraje jak się należy i wszędzie już byłem, możecie mi wierzyć!
Wiem to na pewno, że mego domu nie zamieniłbym na nic, nie oddał nikomu.
Nie ma jak dom! Tu przyjaciele są!
To tutaj jest mama i tutaj jest tata.
Tutaj są zimy i wiosny i lata.
Ja tutaj się bawię i tutaj się uczę,
a jeśli wyjadę na pewno tu wrócę!
PIOSENKA
„ORZEŁ BIAŁY” - muz. F. Babiński, sł. S. Kraszewski
1. Dzieci słuchajcie, co wam opowiem,
w Polsce przed laty żyli królowie!
Zamki stawiali, warowne wieże,
strzegli granicy polscy rycerze!
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat,
nad nami Orzeł Biały. To nasze godło,
to nasz znak, królewski ptak wspaniały.
2. Z legend poznamy Polski pradzieje,
Piasta, co władcą był – kołodziejem.
Wandę królewnę i króla Kraka,
smoka co niegdyś na Kraków napadł!
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat… .
3. Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,
Warsie i Sawie, i o Krakusie.
Polska historia pełna świetności;
dumni jesteśmy z naszej przeszłości!
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat… .
TEMAT :,, PÓŹNA JESIEŃ WOKÓŁ NAS !”
Blok tematyczny realizowany od: 18.11.2024 r. - 29. 11.2024r.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
1. Obserwowanie przyrody oraz zjawisk atmosferycznych, charakteryzujących późną jesień.
2.Codzienny pobyt na świeżym powietrzu – hartowanie organizmu podczas spacerów oraz zabaw na terenie przedszkolnym; ubieranie się stosownie do panujących warunków pogodowych.
3. Oglądanie albumów, książek i czasopism o lesie; wdrażanie dzieci do konstruowania dłuższych wypowiedzi na określone tematy: roślinność i zwierzęta leśne. Rozwijanie pozytywnego stosunku do zwierząt i przyrody.
4.Rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez różnorodne zabawy słuchowe i rytmiczne oraz ćwiczenia polegające na analizie i syntezie wyrazów .
5. Uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zabawach i zajęciach. Stosowanie zwrotów grzecznościowych, właściwe zachowanie się w sytuacjach trudnych. Rozwijanie umiejętności mówienia o swoich potrzebach.
PIOSENKA Parasol dla kota
słowa : Dorota Gellner
1. Chodzi kot po sklepach, kupić chce parasol.
Taki który miałby, taki który miałby, modny wzór i fason.
Ref: Parasol w bure paski, w różowe kiełbaski, w gołębie i wrony i w mysie ogony – 2x
2. Chodzi kot po błocie, miauczy smutnym głosem:
„Nie bałbym się deszczu, nie bałbym się deszczu, gdybym miał kalosze”. .
Ref: Kalosze w bure paski, w różowe kiełbaski, w gołębie i wrony, i w mysie ogony – 2x
3. Nagle wyszła z norki, myszka z czarnym nosem,
Pożyczyła kotu, pożyczyła kotu, wszystko o co prosił.
Ref: Kalosze i parasol, co modny ma fason, i worek złocony w gołębie i wrony – 2x
WIERSZ
„Leśne dzieci”
M. Kownacka
W gąszczach, gdzie drozdy śpiewają pieśni,
jest tam wiele dzieci leśnych.
Chodzą dziki – warchlaczki
ubrane w śliczne pasiaczki
i zgrabne płowe sarenki,
co mają zgrabne sukienki,
chodzą wilczki bure,
liski z rudą kitką,
las się przypatruje ich figlom i zbytkom!
Ptaki im śpiewają i słonko im świeci,
drzewa pięknie szumią dla tych leśnych dzieci!
OPRACOWANIE: Mariola Pawlak