INFORMACJE DLA RODZICÓW DZIECI NOWO PRZYJĘTYCH

Opublikowano: 2020-08-25 16:54, Numer artykułu: 30344

ADAPTACJA

Adaptacja to przystosowanie do nowego środowiska,  nowych sytuacji i warunków.

Dla małego dziecka takim środowiskiem, otoczeniem społecznym jest przedszkole, gdzie zdobywa ono pierwsze doświadczenia społeczne.

Bardzo ważne jest, by te doświadczenia przebiegały w atmosferze wzajemnego zrozumienia i poczucia bezpieczeństwa.

 

RODZICU,

JAK NALEŻY POSTĘPOWAĆ:

  • Wyjdźcie z domu wcześnie, by po drodze do przedszkola mieć czas na rozmowę i nie poganiać w zdenerwowaniu malucha.

  • Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, jednak nie za długo, by nie przedłużać trudnego rozstania.

  • Płaczącemu brzdącowi trzeba powiedzieć, że teraz pocieszy go pani , ponieważ Wy musicie iść do pracy, by równie szybko wrócić po niego przed końcem przedszkolnych zajęć.

  • Wspominajcie, że czekają na niego inne dzieci, które chcą się z nim bawić i nowe zabawki.

  • Pamiętajcie, że wszystkie dzieci, gdy tylko znajdą się w sali, włączają się w zajęcia: wspólne zabawy, posiłki, rysowanie, śpiewanie, spacery – dlatego nie pamiętają nawet przez minutę o smutku .

  • Jeżeli jest to możliwe, dobrze, by któreś z Was – Rodzice, wzięło kilka dni urlopu w pierwszych dniach posyłania dziecka do przedszkola – by odebrać prędzej dziecko z placówki (np. po 3 – 4 godzinach) dziecko łatwiej zaakceptuje nową sytuację , jeśli stopniowo będziecie przedłużać jego pobyt w przedszkolu.

 

RODZICU!
Gdy Twoje dziecko staje się przedszkolakiem, przygotuj Je do rozstania:

-      Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź

-      Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić.

-      Nie obiecuj: „Jeśli pójdziesz do przedszkola coś dostaniesz”- kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.

-      Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz: „Teraz możemy iść do domu” - to niby niewielka różnica,
a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

-      Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu - to powoduje niepotrzebny stres.

-      Jeśli dziecko płacze przy pożegnaniu z mamą, postaraj się, aby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata - rozstania z tatą bywają mniej bolesne.

-      Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu w pierwszych dniach nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, odbieraj dziecko wcześniej, np.: tuż po obiedzie. Potem stopniowo wydłużaj czas pobytu dziecka
w przedszkolu.

-      Nie spóźniaj się z odbieraniem! Jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa.

 

PAMIĘTAJ! Żegnaj i witaj dziecko zawsze z uśmiechem!

 

 

JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM!

JUŻ MOGĘ I POTRAFIĘ:

samodzielnie jeść (umiem pić z kubeczka, gryźć pokarmy twarde np. jabłko, marchewkę),

korzystać z toalety, sygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne,

samodzielnie umyć buzię i ręce,

samodzielnie zdejmować i zakładać podstawowe części garderoby,

rozpoznawać swoje rzeczy wśród innych,

próbować samodzielnie wycierać nos,

podać swoje imię i nazwisko,

mówić tak, aby rozumieli mnie dorośli,

poprosić lub zapytać o coś,

w miarę rytmicznie chodzić po schodach przy poręczy,

zostać z kimś innym na jakiś czas (babcią, ciocią, sąsiadką).

 

 

APEL PRZEDSZKOLAKA DO RODZICÓW

 

Mamo, Tato ….

 

-      Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co Cię proszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam Cię na próbę.

-      Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Daje mi to poczucie bezpieczeństwa.

-      Nie pozwól mi utrwalić złych nawyków. Ufam, że Ty pomożesz mi się z nimi uporać.

-      Nie postępuj tak, bym czuł się mniejszy, niż jestem. To sprawia, że postępuję głupio, żeby udowodnić, że jestem już duży.

-      Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mnie przekonujesz, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.

-      Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami tego, co zrobiłem. Potrzebne mi są również bolesne doświadczenia.

-      Nie przejmuj się zbytnio, gdy mówię: „Ja Cię nienawidzę”. To nie Ciebie nienawidzę, lecz ograniczeń, które stawiasz przede mną.

-      Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. Pomyśl jednak, czy nie staram się przy ich pomocy przyciągnąć Twojej uwag, której tak bardzo potrzebuję.

-      Nie gderaj. Będę się bronił, udając głuchego.

-      Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.

-      Nie przeceniaj mnie. To mnie krępuje i niekiedy zmusza do kłamstwa, aby nie sprawić Ci zawodu.

-      Nie zmieniaj swoich zasad postępowania w zależności od układów. Czuję się wtedy zagubiony i tracę wiarę w Ciebie.

-      Nie zbywaj mnie, gdy stawiam Ci pytania. Ja znajdę informacje gdzie indziej, ale chciałbym, żebyś Ty był moim przewodnikiem po świecie.

-      Nie mów, że mój strach i moje obawy są głupie. Dla mnie są bardzo realne.

-      Nigdy nawet nie sugeruj, że jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam bowiem zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że tak nie jesteś taki.

-      Nigdy nie myśl, że usprawiedliwienie się przede mną jest poniżej Twojej godności. Wzbudza ono we mnie serdeczność.

-      Nie zabraniaj mi eksperymentowania i popełniania błędów. Bez tego nie mogę się rozwijać.

-      Nie zapominaj, jak szybko dorastam. Jest Ci zapewne Trudno dotrzymać mi kroku, ale proszę Cię - postaraj się!

 

 

 

WYPRAWKA DLA DZIECI 

  • Ubrania na zmianę - majteczki, skarpetki, koszulka, rajstopki. Zapasowe ubranie wieszamy w szatni, najlepiej w torbie płóciennej lub worku materiałowym, podpisanym imieniem i nazwiskiem dziecka;

  • Kapcie - spód zapobiegający poślizgowi, możliwie jak najłatwiejsze do zakładania;

  • Teczka na gumkę;

  • Wszystkie powyższe rzeczy podpisane w widocznym miejscu.

  • Chusteczki higieniczne i nawilżane – 100 szt. (opakowanie 1 x w miesiącu);

  • Kubeczki jednorazowe (papierowe) do wody – 100 szt. (1 x w miesiącu);

Wyprawkę (skompletowaną) prosimy przynieść pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu.



Opłaty za przedszkole i na Radę Rodziców należy dokonywać do: 15 dnia każdego miesiąca. Kartki z wysokością opłat Rodzice otrzymują do: 10 każdego miesiąca.

Opłatę za przedszkole na konto nr: 91 1240 6452 1111 0010 4796 7923 tytułem: nazwisko i imię dziecka za przedszkole, miesiąc: ………………..

Opłatę na Radę Rodziców - na konto nr: 20 1240 1183 1111 0010 0095 8812 tytułem: nazwisko i imię dziecka na Radę Rodziców, miesiąc: ……………….. 

Sugerowana wysokość składki miesięcznej na Radę Rodziców to: 20,00 zł.

Jeżeli do Przedszkola nr 12 „Sówka” chodzi więcej, niż jedno dziecko z rodziny, to: 30,00 zł.



Kontakt do przedszkola

Tel. 52 372 23 18; 793 824 061

e-mail: p12@edu.bydgoszcz.pl

adres strony internetowej: p12.edu.bydgoszcz.pl